کد خبر: 3845
دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 22:39
حضور در بازار خاورمیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پخش رازی با حضور بیش از87 درصد از سهامداران درازی برگزار شد و هیات مدیره این شرکت گزارشی از صورت های مالی و برنامه های آتی خود قرائت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرخونه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پخش رازی با حضور بیش از87 درصد از سهامداران درازی برگزار شد و هیات مدیره این شرکت گزارشی از صورت های مالی و برنامه های آتی خود قرائت کردند. بر همین اساس اعلام شد؛ سرمایه این شرکت در بدو تاسیس ۸۰ میلیون تومان بوده که طی چند مرحله افزایش به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین افزایش سرمایه‌های درازی در این سال‌ها تماما از محل سود انباشته و مطالبات حال شده سهامداران بوده و آخرین مرحله از افزایش سرمایه های این شرکت در سال ۱۳۹۹ بوده است که سرمایه شرکت از ۵۰ میلیارد تومان به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. افزایش ارزش اقتصادی به همراه افزایش سهم این شرکت در بازارهای منطقه خاورمیانه جزو اهداف سال جاری درازی به شمار می رود. از سویی دیگر موجودی نقدی پخش رازی با 5 درصد افزایش روبه رو شده است.

خرید ماشین و زمین یادآور می شود؛ افزایش تعداد تامین کنندگان دارای عوامل فروش در دستور کار سال جاری قرار دارد. هیات مدیره درازی تاکید کردند؛ این شرکت 24 دستگاه خودرو ایسوز می خرد. از سویی دیگر زمینی در ‌مرکز بندرعباس به متراژ 9 هزار متر خریداری‌شده است. همچنین طرح توسعه‌ای مرکز کرمانشاه را با 60 میلیارد هزینه انجام‌شده است، مرکز بندرعباس را با خرید زمین در دست اجرا داریم. در مجتمع صنعتی الشتر هم زمینی باقیمت مناسب و به‌صورت اقساطی برای راه‌اندازی مرکز خریداری کرده‌ایم. البته مرکز توزیع جدید شهر کرمانشاه، به عنوان بزرگترین مرکز توزیع دارو و تجهیزات پزشکی غرب کشور، طبق استانداردهای سازمان غذا و دارو در زمینی به مساحت 6800 متر مربع توسط رازی ساخته شده است.

افزایش هزینه های مالی در این مجمع و بر اساس اعلام هیات مدیره درازی، این شرکت سال گذشته معادل 83.779 میلیون ریال تخفیف داده و دوره وصول مطالبات نیز به 192 روز رسیده است. تحقق هدف فروش 12000 میلیاردی از برنامه های سال 1402 پخش رازی به شمار می رود. 5 دستگاه کامیون 18 تنی به ناوگان حل و نقل این شرکت اضافه می شود. مقرر است؛ تا واحد حقوقی و بازرگانی درازی به وصول حداکثری مطالبات بر اساس بودجه 1402 دست یابند. از سویی دیگر هزینه های مالی این شرکت از بابت پرداخت تسهیلات با افزایش روبه رو شده است. یادآور می شود؛ درازی به 20 منطقه در سراسر کشور فروش و توزیع داشته که منطقه شهید ستوده معادل یک هزار و 200 میلیارد تومان بیشترین و شهر گناباد نیز با 103 میلیارد تومان کمترین میزان فروش را به خود اختصاص داده اند.

همچنین پخش رازی در 6 ماهه دوم نسبت به 6 ماهه اول فروش 2 برابری داشته که حدود 850 میلیارد تومان فروش شده است. بازار شفا و شستا در این مجمع بر تعریف بازار فروش جدید و ایجاد آن تاکید شد . همچنین تلاش می شود تا از طریق پخش هجرت برای فروش به شستا اقداماتی صورت گیرد. درازی برنامه‌هایی برای فروش به شفا و خارج از مجموعه شفا را در دست اقدام دارد. همچنین سود خالص درازی در سال گذشته به 200 میلیارد تومان رسید. تدوین برنامه افزایش سرمایه یادآور می شود؛ شرکت پخش رازی فعالیت خود را به‌صورت رسمی از سال 1363 آغاز کرد. قابل ذکر است؛ سهام این شرکت در تیر سال 1400 با نماد درازی در سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و در تاریخ شهریور 1401در تابلو معاملاتی عرضه اولیه شد. پخش رازی خواهان بوده تا در سال جاری فرایند افزایش سرمایه از مبلغ 1000 میلیارد ریال به 1960 میلیارد ریال را اجرایی می کند. همچنین این شرکت با 38 سال سابقه فعالیت در صنعت توزیع، چهارمین شرکت بزرگ پخش دارویی در کشور به شمار می رود. در مجمع امروز و بر اساس رای وتصویب سهامداران پخش رازی، معادل 65 درصد از سود قابل تقسیم به سهامداران درازی تعلق گرفت به هر سهم نیز 175 تومان سود رسید.

م.سلیمانیان/