به گزارش خبرخونه، به همان اندازه و معیار که روز روابط عمومی در ایران دیگر یک روز و فرضی و صرفاً برروی کاغذ نیست، به همان اندازه نیز نشان میدهد که جایگاه این روز چقدر میتواند در پیشبرد البته راهبردی حرفه، فن و دانش روابط عمومی موثر باشد. بالاخص که بیش از هر دورهای در تاریخ مناسبات اداری و نظام بروکراتیک، فن مدار و نگاه آینده گرایی کشور، ضرورت اهمیت به مهمترین اصول و دستاوردهای ارزشمند روابط عمومی میتواند راهگشا، موثر و در یک کلام منجر به تعالی سازمانی، نظام اداری و صد البته ارتباط موثر و ارزش محور مردم مبتنی بر اصل ارتباط و تعامل سازنده با مردم باشد. مهمترین اصلی که دولت به آن نیاز دارد و موجود یک روابط عمومی حرفهای میتواند اثربخشترین نقش را در این خصوص ایفا کند.
نکته اول: در این میان بسته به میزان و نوع کارکردهای نگاه ضرورت مدار و البته دلنگران در هر سازمانی، بسته به نگاه تخصص گرای روابط عمومی در آن سازمان، میطلبد که به نحوی بسیار اثرگذار به دلنگرانیها و اثربخشی معادلات سازمانی نسبت به گذشته اهمیت داد و برنامه ریزیهای البته درستی نیز در این باب محقق کرد. این مهم را وقتی در سازمان عظیمی همچون وزارت نیرو مورد واکاوی قرار میدهیم به نقش بسیار مهم روابط عمومی در پروسه آینده نگری این سازمان مواجه میشویم.
نکته دوم: به حق یکی از سازمان هایی که در آینده ایران حساسترین و در عین حال اثرگذارترین نقش را ایفا کرده و خواهد کرد وزارت نیرو خواهد بود. از منظر روابط عمومی توجه به انرژیهای نوین و نیز قابل استحصال، نبض عملکرد و حرکت آینده جوامع در دنیای مدرن را مشخص میکند. اگرچه هنوز تعیین الگو یا شاخص انرژی مصرفی در دنیای آینده نه قطعی مشخص است و نه به طور یقین میتوان از نوع و کیفیت آن گفت اما درعین حال به راحتی میتوان حدس زد که دنیای حاضر، بر مسئله صرفه جویی درخصوص منابع عظیم انرژی توجه بسیار ویژه و خاصی دارد یا خیر. کشورهای بزرگ و متولیان مصرف و ذخیره سازی در این کشورها به طرز بسیار عجیب و نگران کنندهای نحوه مواجهه با انرژی در آینده را سرلوحه امور آتی خود قرارداده اند و هر ساله نیز مبالغ قابل توجهی برای تحقق ایدههای خود هزینه میکنند. وقتی نگرانی و اهمیت درباب منابع محدود انرژی توانسته چنین دستگاههای عریض و طویلی را در کشورهای توسعه یافته جهان برای مصرف بهینه و ذخیره انرژیهای تجدید ناپذیر و همچنین رفتن به سوی مصرف از انرژیهای تجدید پذیر ایجاد کند، بدیهی است عدم توجه از جانب ما میتواند چه فجایع جبران ناپذیری را به بار دهد.
رسالت تاریخی وزارت نیرو و توجه به روابط عمومی
این تنها شکلوارهای کوچک از درک دغدغهها و ضرورتهای پیش رو در مبحث آینده پژوهی روابط عمومی در سازمان بزرگ و با اهمیتی همچون وزارت نیرو میتواند باشد. اگر روابط عمومی را زیرمجموعه سازمانی متعالی و با اهمیتی در وزارت نیرو بدانیم، نباید فراموش کنیم که اهمیت به درک محدودیت منابع انرژی، میبایست مهمترین دغدغه این نهاد باشد. اگر چنین باشد بخش قابل توجهی از پتانسیلهای روابط عمومی به بخش آموزش و ترویج فرهنگ صرفه جویی درخصوص منابع محدود انرژی سمت و سو پیدا میکند. بله آموزش! دقیقا به همین دلیل که روابط عمومی به همان میزان که مهم است به همان میزان نیز انعطاف پذیرترین رکن و دستگاه اداری پویا در هرسازمان مدرنی میتواند باشد. از این منظر وقتی که ببینیم تنها ساختار سازمانی که میتواند نقش یگانه آموزش دهنده فراگیر در نحوه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و همچنین التزام به ذخیره انرژیهای تجدید ناپذیر و نحوه ذخیره آنها، از برای آیندگان باشد؛ تنها و تنها روابط عمومی است تازه میفهمیم نقش و اهمیت این بخش از نظام بزرگ نیرو در ایران تا چه حد اهمیت دارد. چراکه درک اهمیت انرژی هایی که ما به طور مستقیم و بدون واسطه با آنها برای بقای خودمان درارتباط هستیم برای نمونه آب و برق، آنچنان به نیازهای ماتقدم بشری مربوط میشوند که عملاً تصور حیات فردی و اجتماعی و نیز ساخت تمدن بدون آب و برق به هیچ عنوان میسر نمیشود که هیچ، بلکه حتی کمبود یکی از این منابع انرژی میتواند توسعه اجتماعی را محال و شکل بزرگترین و مدرنترین اجتماعات را به حیات سراسر مشکلات انسانهای بدوی تبدیل کند.
روز روابط عمومی در ساختار وزارت نیرو روز درک چنین ضرورت هایی است. ضرورت هایی که متأسفانه هیچ اهتمامی در راستای تحقق آن یا صورت نمیگیرد و یا به طور جدی توجه بخش عمدهای از پتانسیل روابط عمومی هرگز به سمت درک چنین مسایل مهمی سوق پیدا نکرده است. اگرچنین است بی هیچ تعارفی باید تلاش کرد که روابط عمومی را به جایگاه اصلی و واقعی خودش در جایگاه یکی از مهمترین دستگاههای حساس و پراهمیت خانواده بزرگ وزارت نیرو بازگرداند و در وهله بعد، معنای جدید را جایگزین معنای سنتی روابط عمومی کرد. سازمانی متعالی که هدفش آموزش همگانی در راستای درک اهمیت انرژی و تلاش در جهت کاهش مصرف انرژیهای تجدید ناپذیر از سوی مردم و نیز تنها و با اهمیتترین نهاد در جهت ترسیم آینده، به منظور یافتن ضرورتها و نیازهای آتی ایران زمین به منظور ایجاد ضریب امنیت بالای زندگی از برای آیندگان میبایست باشد. اینچنین وضعیتی به حق میطلبد که روز روابط عمومی را روز جشن ملی برای ایرانیان دانست.