سید ابوطالب نجفی با اشاره به اینکه کشور چین در حدود 8 سال بررسی و تحقیق در خصوص رمزپول را در دستور کار قرار داد، افزود: مساله پروژه رمزپول فقط تبدیل ریال به فرم دیجیتال نیست بلکه باید ابعاد اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و ریسک ها را نیز درنظر بگیریم که این مساله نیازمند مطالعات سنگین است.
نجفی با بیان اینکه 55 کشور روی مدل مفهومی (Proof of concept) و پایلوت رمزپول بانک مرکزی کار می کنند و این موضوع هنوز آنچنان که باید توسعه نیافته است، خاطرنشان کرد: در بانک مرکزی هم سندی در این خصوص تدوین شده و ما پلتفرم آن را به وجود آورده ایم که به نظر می رسد این پروژه سال آینده به بلوغ می رسد.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: علاوه بر این شرکت و بانک مرکزی، بانک ها نیز باید در این زمینه فعال شوند؛ چرا که آنها لایه دوم این فرآیند محسوب می شوند.
وی ادامه داد: انتشار رمزپول توسط بانک مرکزی انجام می شود اما بانک مرکزی با جامعه و مشتریان بانکی طرف نیست و بانک ها به عنوان لایه میانی باید شروع به مشارکت کرده و با ایجاد کیف پول، به مشتریان سرویس دهند.
نجفی با اشاره به اینکه در ماههای پایانی سال با فشار تراکنش های صنعت بانکی مواجه هستیم و باید آن را مدیریت کنیم، افزود: در دو ماه پایانی سال حدود 35 درصد به تعداد تراکنش ها افزوده می شود و باید سرویس ها را از نظر امنیت، پایداری وعملیات، مدیریت کنیم. بر این اساس اجرای پایلوت رمزپول به سال آینده موکول خواهد شد.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک همچنین در خصوص لزوم نوآوری در صنعت بانکی کشور و نقش این شرکت در حمایت از حرکت های نوآورانه اظهار داشت: بانک ها باید به نوآوری در صنعت بانکی توجه ویژه ای داشته باشند و آمار و ارقام نیز نشان می دهد که بازیگران بزرگی وارد حوزه مالی و بانکی شده اند و قطعا این بازیگران سهم زیادی از این بازار را در اختیار خواهند گرفت.
وی با اشاره به ورود شرکت هایی مانند گوگل، اپل و وی چت به حوزه پرداخت، افزود: پیش بینی این است که این شرکت ها در آینده خیلی نزدیک به عنوان بازیگران بزرگ حوزه فین تک، سهم بانک ها را به سمت خود سوق دهند.
نجفی با بیان اینکه در ایران هم این اتفاق در شرف وقوع است به ذکر مثال هایی در خصوص فعالیت شرکت هایی مانند اسنپ و دیجیکالا در حوزه پرداخت اشاره کرد و گفت: هم اکنون شرکت های پرداختیاری نیز وارد این عرصه شده اند و شواهد نشان می دهد که روندی که در دنیا در حال وقوع است در ایران با سرعت کمتری رو به شکل گیری است.
وی با تاکید بر اینکه فضای بانکی با مفاهیمی از جمله بانکداری باز روبرو است، افزود: این مساله سبب شده تا بانک ها مجبور شوند که ارائه سرویس های خود را در اختیار شرکت های نوپا قرار دهند و شرکت های نوپا هم با ترکیب این سرویس ها، خدمات جدیدی به جامعه ارائه می دهند؛ در نهایت شاهد یک بازی برد- برد خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تصریح کرد: بانکها باید مراقب باشند که اگر در این راستا همکاری نکرده و فضایی برای استفاده از سرویس های نوپا ایجاد نکنند طبیعتا از بازار رقابت عقب افتاده و سهم بازار را از دست می دهند.
وی گفت: ما نیز در شرکت خدمات انفورماتیک به این نکته توجه ویژه ای داشته ایم که به تنهایی نمی توانیم همه فناوری ها را در دل خودمان داشته باشیم و رهبر بازار شویم. بنابراین استراتژی مان مشارکت با شرکت های نوآور و یا پرورش آنها است.
برای مثال اخیرا در حوزه هایی مانند رایانش ابری با یک شرکت فین تک مشارکت داشته ایم. در حوزه احراز هویت غیر حضوری مبتنی بر هوش مصنوعی نیز مشارکت کرده ایم. در کارخانه نوآوری آزادی نیز فضای «آیفینک» را ایجاد کرده ایم و با چند استارتاپ دیگر وارد مذاکره شده ایم.
نجفی با اشاره به حضور شرکت خدمات انفورماتیک در رویداد « تراکنش» تاکید کرد: در این رویداد با اختصاص فضای خاص برای فینتک ها و تقبل هزینه های آن ها، در راستای حمایت از نوآوری و جوانان این مرز و بوم حرکت کرده ایم.
وی اظهار داشت: این اقدامات جدید است و به صورت فازبندی جلو می رود و زمان می برد تا خروجی آنها مشخص است. ما بر این باور هستیم که طبیعتا در حوزه نوآوری، از میان هزاران ایده، چند ایده انگشت شمار دارای خروجی خواهد بود و این طور نیست که تمامی ایده ها به سودآوری و جذب بازار برسد.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به موانع و چالش های پیش روی حرکت های نوآورانه در عرصه خدمات مالی و بانکی گفت: به هرحال هر کاری بلوغ خود را می طلبد و ما در حوزه رگولیشن هنوز به بلوغ کافی نرسیده ایم. در همین حال در مجموعه گروه انفورماتیک نیز برای برخی مشارکت ها، با مراحل نسبتا پیچیده ای مواجه هستیم.
در کنار این موارد، برخی قوانین و مقررات کشور هم در این عرصه چالش هایی را ایجاد کرده است. با این وجود ما در حال مدیریت این مساله هستیم و تلاشمان این است که جوانان نخبه را در کشور نگه داریم.